Betraktelser i sensorformat.

Jag kommer inte att göra några djupdykningar i mitt inre utan helt enkelt försöka dela med mig av små, och kanske stora, händelser bakom kameran.

Californien, Highway 1

Efter nationalparkerna Yosemite, Sequoia och Kings Canyon är det dags att åka ut mot kusten igen och åka den berömda kustvägen Highway 1 tillbaka mot San Francisco. Vi stannar några dagar i Pismo Beach för att bada och slappa men det blir inte så mycket med det. Det är inte speciellt varmt i luften, vattnet är ca 15 grader och det blåser rejält så vi får hitta på annat. För min del passar det egentligen ganska bra, kusten är rena djurparken med alla sjölejon, havsuttrar, sjöelefanter och en hel del fåglar, även späckhuggare fick vi se på nära håll. De sista två nätterna innan vi åkte tillbaka till San Francisco bodde vi i Carmel, den lilla kuststaden där Clint Eastwood var borgmästare ett par år på 80-talet och där han fortfarande har hus och äger en restaurang. Staden är som en liten äventyrsstad med små kråkslott i alla möjliga och omöjliga former, det blir nästan komiskt att gå runt i kvarteren och se de små "pittoreska" fantasibyggena men mysigt är det och staden ligger mycket vackert i en sluttning ner mot oceanen, nackdelen är väl dimman som ofta driver in.

Genom bilrutan. Det platta landskapet breder ut sig på väg ut mot kusten. En bevattningskanal utmed vägen, en och annan gård, annars inte så mycket att se och går man ut så är det som att stå framför en varmluftsfläkt.

En riktig håla, Kettleman City. En affär och mack, några kvarter slitna villor, något företag.

Inget till vänster, inget till höger, bara en väg...

Jack Ranch Café. Det enda huset man kunde se just där utmed vägen, ett riktigt västerncafé med klassisk inredning och klassisk mat. Här fick vi riktigt goda hamburgare och paj. Det visade sig att James Dean körde ihjäl sig bara några hundra meter därifrån och det kan ju alltid vara ett dragplåster.

Pismo Beach

Sjölejon under piren vid San Luis

Är detta rätt båt? Sjölejonen låg inte bara under piren utan hoppade gärna upp på båtar som låg för boj.

Pelikaner patrullerade kusten och dök efter fisk

Havsuttern har fått tag i något gott.

En gammal ärrad sjöelefanthanne

Två unga sjöelefanter mäter krafter när solen går ner

Solen har gått ner och sjöelefanterna bäddar ner sig

Den berömda Bixby Bridge bygd 1932

Liten vacker strand, McWay Cove, med vattenfall. här fick man inte gå ner på stranden. Själva stranden är ganska ny. Ett jordskred gick alldeles norr om platsen 1985 och förde med sig mängder av sand ut i oceanen som sedan drev tillbaka in mot land och bildade den lilla exotiska sandstranden, tidigare var det bara klippor.

Vy från Highway 1

Nere vid stranden i Carmel

Typiskt Carmel

Späckhuggaren simmar rakt mot båten

viker av och simmar alldeles intill oss. Jag hade handen en meter från den stora ryggfenan.

Tillbaka i SF, en gammal klassiker såg ut att ha använts som tillfällig bostad.

Konst på väggen i San Francisco International Airport. En vecka senare snubblade ett sydkoreankst passagerarplan vid inflygningen.

Sista bloggen från resan kommer att handla om djurlivet men detta var allt för denna gång.

Första delen Sista delen

/Frode

Inlagt 2013-07-24 11:11 | Läst 5563 ggr. | Permalink
Härlig bilder från Californien ! / Lasse
Svar från frwe 2013-07-24 12:51
Tack så mycket Lasse, det var inte så svårt att vara fotograf där ;o) /Frode
Mycket intressanta bilder för mig! Jag har aldrig varit där, men man vet aldrig, kanske någon gång i framtiden :-)
Ansel Adams bodde i Carmel och hans hus där är ett museum. Har Du besökt det?
En annan spännande plats alleles i närheten av Pismo Beach, men på Highway 101 är Nipomo (norr om Santa Maria). Där tog Dorothea Lange sitt berömda foto "Migration Mother" år 1936.
Hälsningar
Wolfgang
Svar från frwe 2013-07-24 12:55
Ansel hade jag koll på men vi var inte där, vi var heller inte inne på galleriet i Yosemite, stängt när vi gick förbi. Men nu har jag sett hans vyer i alla fall. Langes bild har jag sett men inte kopplat den till resan. Tack för din intressanta kommentar Wolfgang :) /Frode
Härliga bilder på ett resmål som jag själv vill till!
Svar från frwe 2013-07-24 12:57
Tack så mycket Linus. Allt var väl värt besöket men det gäller att inte gapa över för mycket. Under planeringen var det mycket vi tog bort från ursprungsplanerna, Death Valley, Las Vegas och Grand Canyon. Jag ville också åka längre norrut längs kusten men det belv helt enkelt för mycket. Detta programmet kändes välfyllt de 16 dagarna vi var där. /frode
Så fina och intressanta bilder, gillar de på djuren lite extra. Att det fanns elefantsälar där hade jag inte en aning om. Dekoren på flygplatsen var inte så dum den heller.
Svar från frwe 2013-07-24 21:58
Tack så mycket Margareta. Att få uppskattande ord från en globetrotter som du värmer :) Hoppas allt är väl med dig och att rehabiliteringen går som den skall. /Frode
Jag sitter på ett hotell i Danmark med halvtaskig internetuppkoppling, och ditt inlägg tog lååååång tid att ladda, men det var verkligen värt att vänta på! Underbart!!
Svar från frwe 2013-07-24 22:01
Tack för de uppskattande orden Heléne. Håller precis på att packa för en kortis till Danmark. Det blir Ribe i sydväst med ett stopp i Köge. Två gamla städer, Ribe skall vara Danmarks äldsta. I Ribe är det också jazzfestival denna helgen men det är inte därför vi åker dit. /Frode
Heléne Alklid 2013-07-24 22:34
Vi är i Danmark nu! Vi var på Möns Klint i förmiddags för att sedan åka till Vejle för att kunna gå på Legoland i morgon! Sen blir det Skagen!
Ha en trevlig tripp!
Hej !
Bild nr. 11 och 12 var underbart fina !
Vilket ljus i 11:an med 2 valrossarna med havet där, sen 12:an med härliga grupperingen
och djupet i bilden men tunga dova fina färger genom hela bilden !
Grymt !
mvh/Dieter
Svar från frwe 2013-07-25 08:48
Tack så mycket Dieter. Ljuset var fint och solen på väg ner eller redan nere så det var bara att tacka och ta emot. Problemet när man är ute och reser är att det oftast inte går att invänta bra ljus, det blir att fota det man vill när man är på plats. /Frode
Härliga bilder från en vägsträcka som jag reste på för mer än 20 år sedan. Ett av mina första reseäventyr. Sjöelefanterna på stranden och de som kommit till ro i det sena kvällsljuset är oerhört fina och jag avundas dej verkligen mötet med späckhuggaren. Ser fram emot nästa inlägg.
Svar från frwe 2013-07-25 08:51
Närkontakten med de marina djuren var något jag inte kunde föreställa mig innan jag åkte och inte heller mängden av dem. Det var verkligen en upplevelse. Jag kan tänka mig att det inte är så förändrat på de 20 åren. Tack för din fina kommentar Lena. /Frode
Vill själv dit någon gång :) Härliga bilder och Clinton Eastwood är en av min favorit skådespelare :) Han är en skön person :) Allt gott
Svar från frwe 2013-07-30 08:21
Jo, tänk att ha varit i "hans" lilla stad ;o) Hans restaurang var litet dyr så vi hamnade på en mer anspråkslös italiensk restaurang i stället. Innan vi åkte funderade jag på att minimera fotoutrustningen men på British Airways fick vi ta med 23kg handbagage och då blev det som det blev men det ångrar jag inte. Hade inte en föreställning om att det skulle finnas så mycket att fotografera. /Frode

(Visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?