Betraktelser i sensorformat.

Jag kommer inte att göra några djupdykningar i mitt inre utan helt enkelt försöka dela med mig av små, och kanske stora, händelser bakom kameran.

En helg utan fotografering

2009-11-01

Vi letade upp ett erbjudande om ”kulturhelg” på Marina Plaza i Helsingborg med övernattning, trerätters middag på hotellet, frukost förstås, färjebiljetter över sundet, tågbiljetter t.o.r. Humlebaek och inträde till Louisiana för 1200:- Vi tyckte det verkade skumt men fick bekräftelse på bokningen som vi tyckte var så billig att vi ”lyxade” till det med en svit för 300:- extra.

Vi åkte på lördag morgon och framme på hotellet fick vi veta att vi haft tur. De hade precis bytt bokningssystem , något blev fel och vi betalade egentligen för övernattningen inklusive frukost. Resten fick vi på köpet men det var inga problem, bara att tacka och ta emot.

Rummet var klart så vi slängde in våra grejer i sviten, parkerade bilen (det kostade inget heller) och drog iväg över sundet. Efter en liten tur i Helsingör åkte vi ner till Louisiana där det är tre stora pågående utställningar.

THE WORLD IS YOURS,

TRO, HÅB OG KÆRLIGHED,

FREMTIDENS ARKITEKTUR ER GRØN!,

Vi började med The world is yours med många minnesvärda verk, bl a svettlukt från ett antal män med ångest (det är sant, man fick lukta på väggen).
Ett moln av 1500 mikrofoner där det kom ljud från molnet i stället för tvärtom och
mycket annat.

Efter en fika blev det framtidens arkitektur, en mastodontutställning som vi inte hade en chans att tillgodogöra oss men fick med oss en hel del i alla fall.

Det sista vi såg var en stark fotoutställning (så blev det litet foto i alla fall) av Jacob Holdt som inte egentligen är fotograf men som har rest runt i bl a USA, första gången på tidigt sjuttiotal och fram till nu. Han har på sina resor bott hos alla möjliga människor och så småningom också fotograferat dem, allt från knarkare, kriminella och prostituerade i ghetton via KuKluxKlan-medlemmar i södern till välbeställda. Mycket starka och närgångna porträtt men aldrig utelämnande.

Fem timmar på ett museum kan få vem som helst spak så vi var ganska trötta när vi på kvällen gick till tåget och åkte tillbaka till Helsingborg uppfyllda och nöjda.

Det var skönt att ta igen sig på rummet för att kvart över nio gå ner till restaurangen och äta middag. Kyparen presenterade menyn
Skagentoast (så klart)
Kyckling (minns inte hur)
Pannacotta

Vi valde vin och påbörjade förrätten. Det tog sin tid innan varmrätten serverades och servitrisen sa en gång att nu kommer den snart. I stället kom en annan, ursäktade att han störde och talade om att de hade ”problem” med kycklingen och om vi i stället kunde tänka oss anka. Vi godkände det och avslutade inte måltiden förrän framåt 12, mycket nöjda och belåtna.

Sviten var inget att klaga på och frukosten var av god hotellstandard. En lyckad och ”billig” kulturhelg.

Ett foto taget under hela helgen, det ärfrån tåget tillbaka till Helsingör, inget att skryta med. På vägen hem orkade vi inte stanna men Skåne är fyllt av fantastiska höstfärger, bokarna sprakar i kopparrött och rovfåglarna svävar överallt men det kan också vara skönt att skippa fotandet ibland.

Utställningarna på Louisiana kan verkligen rekommenderas.

Kom på att jag nog får avsluta med en bild i alla fall, tagen precis innan jag svänger in mot Louisiana men detta var för 6 år sedan.

/Frode

Inlagt 2009-11-01 21:34 | Läst 4561 ggr. | Permalink
Trevlig berättelse! Men nu får du komma med ut i höstrusket och plåta och inte lata dig på lyxsviter :-)
Svar från frwe 2009-11-01 22:38
Jag lovar :) /FW

(Visas ej)

Hur mycket är tre plus två?