Betraktelser i sensorformat.
Modern kamera och dynamiskt omfång
Har nu haft den fantastiska kameran Nikon D800E i min ägo snart ett halvt år och upphör inte att förvånas över bildkvalitet och möjligheter i efterarbetet. Andra kameror av senare modeller har säkert liknande möjligheter så detta är definitivt inte ett jämförande test eller att jag påstår att min kamera är bättre än andra.
Sitter med några bilder från den senaste fjällresan som gick till Dovre och Rondane nationalparker i sprakande höstfärger. Att fotografera mitt på dagen eller som i detta fallet tidig eftermiddag är inte optimalt med solljus och djupa skuggor. Jag har avtonade gråfilter som kan passa i sådana stuationer där marken skall vara välexponerad och samtidigt får inte himlen bli blek eller ännu värre, utfrätt. I detta fallet är det också rinnande vatten både i skugga och i solljus. När jag tog bilderna fick jag titta på histogrammet och justera exponeringen tills inget var utfrätt.
Alltså gäller det att exponera efter de ljusaste partierna så de inte blir utfätta och låta skuggpartierna bli kraftigt underexponerade om man nu inte vill använda filtren förstås, men det var egentligen omöjligt på åtminstone en av följande bilder.
Bilderna har alltså teckning i de ljusaste partierna och nu gäller det att lyfta upp skuggorna. Jag kör Nikons CaptureNX2 för allt redigeringsarbete.
De mörka bilderna är helt oredigerade bortsett från att jag har skalat ner dem och skärpt upp dem en aning för webben. De andra har jag redigerat först och främst med tanke på att lätta upp skuggorna och få teckning i de mörkaste partierna. När jag gör det får jag också justera kontrast och dra ner färgmättnaden. Jag gör detta med kontrollpunkterna som är CaptureNX stora styrka. Det finns som plugin till Adobes program också. Jag har också gett dem en något varmare ton för att få fram höstfärgerna mer. Det går säkert att göra mycket mer för att få till optimala bilder men det får jag ta sedan.
Ögat har som bekant betydligt större dynamiskt omfång än kameran och hjärnan hjälper till att utjämna skillnaderna mellan ljusa och mörka partier så då måste vi alltså hjälpa kameran på traven.
Det var väl allt för denna gång. /Frode